Mike Svoboda マイク・スヴォボダ

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マイク・スヴォボダ トロンボーン奏者であり作曲家であるマイク・スヴォボダは1960年グアムで生まれ、シカゴで育ち、1982年に若手作曲家へのBMIアワードによりドイツに移った。

トロンボーン奏者としての11年の経験、及び80年代と90年代の間におけるカールハインツ・シュトックハウゼンのアシスタント経験は、スヴォボダの音楽発展にとって非常に重要であった。シュトックハウゼンやエトヴェシュ・ペーテルやヘルムート・ラッヘンマン、ヴォルフガング・リーム、マーティン・スモルカ、デヴィッド・ラング、フランク・ザッパなどの作曲家との共演を含み、スヴォボダは世界の主要なフェスティバルで400を超えるトロンボーン作品を初演してきた。 マイク・スヴォボダはシュトックハウゼンとの仕事を終えてから作曲に戻り、その後はコンサートやシュトゥットガルトのECLATフェスティバル、ハノーファー国立歌劇団、マンハイム国民劇場、シュトゥットガルト州立歌劇場などのオペラハウスからコンサート全体にわたる作品の委託を受けた。主要なフェスティバルにおいてはアーティストまたはコンポーザー・イン・レジデンスとして招待されており、そしてソリスト及びマイク・スヴォボダ・アンサンブルを通じても、様々な音楽スタイル、伝統とアバンギャルドを組み合わせながら、ポピュラー音楽とクラシック音楽、ハイカルチャーとエンターテイメントの境界を超えた曲を送り出している。

スボヴォダの主な近年の作品としては、14 attempts to love Richard Wagner (2002) for four musicians, Love Hurts – Carmen Remix (2003) for trombone and orchestra, Clara, Robert, and Johannes – a fantasy on a romantic triangle (2004) for 18 musicians, turntables, and a narrating trombonist, ALIAS – Mozart aka Rossini (2005) for trombone and string orchestra, The Phonometroph Erik Satie (2006) for voice (barrel organ), accordion, and trombone, Studies to “Adorno (sex, drugs, and new music)” (2007) for vocal soloist, two ensembles and videoが上げられる。

近年、スヴォボダは室内オペラ The incredible Sptoz (2007)のリブレットを書いた脚本・演出家マンフレード・ヴァイス氏とともに制作活動をおこなっている。その共同作品である、2005年シュトゥットガルトで初演された The opera Erwin, the natural talent (2005/2007) は大絶賛となり、2008年1月ビーレフェルトで拡大版として再演された。 WERGO社からリリースされている数多くのCDは、演奏家かつ作曲家としてのスヴォボダの作品集となっている。

2008年、ドイツ政府から音楽分野のイノベーションに対してプレトリウス賞を受賞。2007年よりスイス・バーゼル音楽大学教授(現代室内楽とトロンボーン)。

Mike Svoboda
The trombonist and composer Mike Svoboda was born 1960 on the island of Guam, grew up in Chicago and came to Germany with the help of a BMI Award to Young Composers in 1982. His eleven years as trombonist and assistant with Karlheinz Stockhausen during the 80s and 90s proved to be of eminent importance for Svoboda’s musical development. Including the collaboration with Stockhausen and other composers such as Peter Eötvös, Helmut Lachenmann, Wolfgang Rihm, Martin Smolka, David Lang, and Frank Zappa, Svoboda has premiered over 400 works for trombone at major festivals throughout the world. Mike Svoboda returned to composition only after ending his work with Stockhausen and has since received commissions, mostly for works spanning an entire concert, from festivals and opera houses such as the ECLAT festival Stuttgart, The State Opera Hannover, The National Theater Mannheim and the State Opera in Stuttgart. Major festivals have invited him to be artist or composer-in-residence. Often involved in his works as a soloist or with his own Mike Svoboda Ensemble, he composes across the borders between popular and classical music, high culture and entertainment, combining – through the use of text and various musical styles – both traditional and avant-garde. Some of his recent works are: 14 attempts to love Richard Wagner (2002) for four musicians, Love Hurts – Carmen Remix (2003) for trombone and orchestra, Clara, Robert, and Johannes – a fantasy on a romantic triangle (2004) for 18 musicians, turntables, and a narrating trombonist, ALIAS – Mozart aka Rossini (2005) for trombone and string orchestra, The Phonometroph Erik Satie (2006) for voice (barrel organ), accordion, and trombone, Studies to “Adorno (sex, drugs, and new music)” (2007) for vocal soloist, two ensembles and video. For several years now he has been working together with the playwright and stage director Manfred Weiss, who wrote the libretto to Svoboda’s chamber opera The incredible Sptoz (2007). The opera Erwin, the natural talent (2005/2007), which was premiered to great acclaim in Stuttgart in 2005 and had a second premiere in an extended version in Bielefeld in January 2008, is another example of this productive collaboration. Numerous CDs, mainly for the WERGO label, document Svoboda’s art both as an interpreter and composer. In 2008 he was awarded the Praetorius-Prize for Innovation in Music from the German government, because of, according to the jury, the “influence and recognition his concepts and ideas have had on the development of music and its performance”. Since 2007 he is professor for contemporary chamber music and trombone at the University of Music in Basel, Switzerland.